Psychosociale training en therapie

Angst

Wat is angst en hoe kom je er vanaf?

Angst is in feite een primaire reactie op gevaar. We onderscheiden de volgende vijf reacties op angst:

  • Vechten
  • Vluchten
  • Verstijven
  • Verlammen
  • Verslappen

Als je in een gevaarlijke situatie terechtkomt, een situatie die zelfs levensbedreigend is, neemt het primaire deel van je hersenen het over. Ga maar eens na hoe je reageert als er iets heel snel op je afkomt (bijvoorbeeld een vlieg die in je oog vliegt). Je oog knippert nog voordat je het je bewust bent geworden. Instinctief en reflexmatig. Dit voorbeeld ligt nog iets vóór angst. Angst is meestal voor iets wat staat te gebeuren en waarvan wij denken te kunnen voorspellen dat het een slechte afloop voor ons heeft. Er komt iemand op je af met een wapen, deze persoon kijkt dreigend naar je, en je voorspelt dat dit wapen tegen je gebruikt gaat worden. Angst komt opzetten en je zal reageren (één van de 5 v’s). Dit is een reële reactie op een reële angst.

Er bestaat ook een irreële angst. Dit is angst voor iets waarvan je denkt dat het zal gebeuren maar in werkelijkheid gebeurt het niet.

“Men lijdt het meest onder het lijden dat men vreest”

De angst voor een ziekte, angst voor een behandeling in het ziekenhuis, en dat terwijl er niets aan de hand is en de kans groot is dat je helemaal niet behandeld hoeft te worden.

Angst voor spinnen, angst voor overgeven, angst voor grote ruimtes, of juist kleine ruimtes, angst om niet weg te kunnen, angst om besmet te raken door bacteriën (smetvrees). Dit soort angsten lijken zo echt te zijn dat we er een reactie op krijgen in ons lichaam. De angst wordt steeds groter en krijgt steeds meer invloed op ons functioneren. Mensen met angst gaan dingen vermijden, ze vluchten er van weg of raken erdoor verlamd.

Bijvoorbeeld iemand die bang (fobisch) is voor injecties, zal er alles aan doen om een bezoek aan het ziekenhuis te vermijden. Dit gaat soms zover, dat iemand niet meer de straat op gaat om maar geen ongeluk te krijgen en in het ziekenhuis te belanden.

Hoe kom ik van mijn angst af?

Ik zie angst als een belangrijk deel van wie je bent. Angst is daar om je te beschermen. Door te accepteren dat deze angst bestaat, en dat deze een functie en een taak heeft kun je anders naar angst gaan kijken. Middels hypnotherapie kunnen we samen naar angst gaan kijken, we kunnen er zelfs mee gaan communiceren. Hierdoor leer je meer over jezelf en kan je ontdekken wanneer angst reëel is, wanneer het nodig is en wanneer het irreëel en onnodig is. Je leert je angst beheersen zodat jij zelf meer controle krijgt over je angst en angst jou niet overheerst.